<!--#include virtual="/Billeder_css/top_xhtml10_strict_inc.shtml"-->
<title>Vildmosen 2011</title>
</head>

<body>
<div id="menu">
<!--#include virtual="/Billeder_css/menu.php"-->
</div>



<div id="indhold">
<a id="top"></a>

<h1>
Observationaftenen på Lille Vildmosecenteret<br />lørdag den 29. oktober 2011
</h1>
 
<p>
En lille flok fra NAFA havde en god aften, hvor vi blev ført fra oldtiden til moderne tid. Fra epicykler til mørk energi gennem forskellige opfattelser af verdensbilledet.</p>

<p>
Vi endte med at høre om dette års nobelpristager Saul Perlmutter og blev enige om, at Universet er 13,7 milliarder år gammelt, at udvidelsen af det accelererer, og at det er fladt. Det vil sige, at en trekant stadig er på 180 grader!</p>

<p>
Vi fik også set en flot naturfilm i biografen og  centerlederen Bo Gregersen serverede en kop kaffe i cafeteriaet, mens stjernerne gemte sig bag et tæt skydække.</p>

<p>
Hans fra Flauenskjold måtte køre hjem igen med småkagerne og franskbrødene, som ellers skulle have været fortæret i huset ved VLT- Observatoriet under de planlagte stjerneobservationer.</p>
 

Holger Nielsen spredte lidt lys i den mørke sal på Lille Vildmosecenteret, da han ville  illustrere afstande og lysstyrker i rummet.<br />

<table width="90%" cellpadding="10">
  <tr>
    <td align="center">
     <img src="vildmosen_2011_1.jpg" alt="To lys paa et bord"> 
    </td>
  </tr>
  <tr>
    <td align="center">
  To lys paa et bord
    </td>
  </tr>

  <tr>
    <td align="center">
     <img src="vildmosen_2011_2.jpg" alt="To lys paa et bord"> 
    </td>
  </tr>
   <tr>
    <td align="center">
  To lys i rummet
    </td>
  </tr>

  <tr>
    <td align="center">
     <img src="vildmosen_2011_3.jpg" alt="To lys paa et bord"> 
    </td>
  </tr>
  <tr>
    <td align="center">
  Et lys tæt på - et andet lys langt væk 
    </td>
  </tr>
</table>

<p>På vejen hjem i bilen gennem Mosen fortalte Erik Christensen en underfundig historie.</p>
<p>Han var blevet inspireret af de store astronomiske perspektiver  i foredraget.</p>
<h3>Efter hukommelsen:</h3>
<p>
To planeter ude i rummet har en lille samtale med hinanden.<br />
Den ene er Jorden. "Jeg har så meget bøvl her på planeten. Krige, folk, der ævler og kævler, sygdom, forurening og overbefolkning!"<br />
Den anden planet: "Tag det bare roligt. Det er kun en overgang!"<br />
</p> 
<strong>Per Rieffestahl<strong>

<p class="center"><img style="border:0;width:651px;height:13px" alt="Line" src="/billeder/GreenLine.jpg"/></p>  

<p class="center"><a href="#top"><img style="border:0" alt="Top" src="/Billeder_css/top.gif" /></a></p>

<!--#include virtual="/Billeder_css/bottom_inc_xhtml.shtml"-->
</div>
</body>
</html>
