<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<link rel="STYLESHEET" type="text/css" href="/nafa.css">
<title>NAFA's nye Vixen ED100Sf teleskop</title>
</head>

<center>
  <table border="0" width="700">
    <tr>
      <td>
        <h1 align="center">NAFA's nye Vixen ED100Sf teleskop</h1>
	<p><img ALT="Line" border="0" src="../billeder/GreenLine.jpg" width="651" height="13"></p>
		  
	    <p align="left">NAFA har købt det nye 4-tommer (100mm åbning) f/9 Vixen ED100Sf teleskop, og vil bruge 
	    instrumentet til forskellige formål.<br> 
        'The ED series of refractors features an apochromatic objective which is composed of an ED (extra low dispersion) 
        lens and a Kruz Flint lens to virtually eliminate chromatic aberration and deliver clear images.'<br>
        ED100Sf refraktoren monteres på den gamle Urania refraktor, men således at det er muligt let at afmontere den,
        så den kan bruges til andre formål. Først og fremmest skal den nye refraktor bruges til at vise publikum Solen
        - vel at mærke hele Solen i H-alpha lys med vores Coronadofilter påmonteret. 
        Men den skal også bruges til at vise publikum mere af stjernehimlen med lavere forstørrelse og større felt 
        end vi kan opnå i den store 10-tommer Urania refraktor. Derudover vil vi kunne vise planeter ved større 
        forstørrelse rimeligt godt når seeingen ikke er så god. Samtidig forventer vi at refraktoren kan bruges 
        fotografisk med succes. Til de to sidstnævnte formål er farve-renheden i særdeleshed vigtig.
        Vi vil også bruge refraktoren i felten påmonteret Synta EQ-6 opstillingen, som er rigelig dimensioneret 
        til ED100Sf refraktoren. Det betyder, at vi vil kunne vise Solen frem for publikum, dér hvor de er i stedet for
        at de skal komme til os. Det giver en ekstra mulighed i det oplysende arbejde.</p>
	    
        <p align="left">Ole Fastrup, Hans E. Jørgensen og jeg hentede den nye baby hos Astro i dag,</p>
        
        <img alt="Vixen ED100Sf" border="0" src="Billeder/3mandvixen.jpg" align="middle" width="300" height="275">
        <p align="left">og underkastede vidunderet en serie skrappe tests, herunder den nye flagstangtest ;-)</p>
        <p align="left">NAFA er her "trend-sætter", da danske parcelhus-flagstænger jo efterhånden er rimeligt godt undersøgt ;-) 
        og der er jo langt flere grantræer at undersøge end flagstænger. "Objekterne" fremstod ved meget stor forstørrelse
		(400x) klare og farve-rene - og vel at mærke - uden det diffuse lys vi så i den almindelige akromat 
		ved samme forstørrelse.</p>
        
        <img alt="Vixen ED100Sf" border="0" src="Billeder/flagstang.jpg" align="middle" width="300" height="225">
        
        <p align="left">Vi udvidede testen med et billede af nåle på en rødgran. Og det er ganske godt. 
        Havde der været en kalv-knæet ørenvist så havde vi uden tvivl spottet den.</p>
        
        <img alt="Vixen ED100Sf" border="0" src="Billeder/trae.jpg" align="middle" width="400" height="225">
        
        <p align="left">Det er et særdeles godt instrument med god kontrast og uden farvefejl. 
        I en test med en almindelig 4,7" f/8,3 akromat, var det tydeligt med 4" Vixen 
        virkelig leverer skarpere billeder uden farvefejl. Objekterne fremstod klare og 
        uden det diffuse spredte lys man så i den almindelige akromat.</p>
        <br>
        <img alt="Vixen ED100Sf" border="0" src="Billeder/solbaadernofilter.jpg" align="middle" width="325" height="225">
        
        <p align="left">"Solen tittede frem og vi skød en serie billeder. Desværre var der skyer, 
        men det er tydeligt at instrumentet viser de kendte detaljer på Solen ganske fint. 
        Billedet er taget i primær fokus uden filter".</p>
        
        <p align="left">I en mere himmel-nær test med den almindelige Skywatcher akromat, var det tydeligt at 
        Vixen ED100Sf refraktoren leverer skarpere billeder uden farvefejl, særligt uden det velkendte blåstik.
        Solen tittede frem og vi skød en serie billeder. Desværre var der skyer ind imellem, men det er tydeligt
        at Vixen ED100Sf refraktoren viser detaljer på Solen bedre end Skywatcher akromaten på trods af 
        sidstnævntes 20 mm større åbning. Billederne er taget i primær fokus med Baader solfilter. 
        Man bemærker at solpletterne, Solens granulerede overflade, og de hvide områder fremstår mere 
        kontrastfyldte i Vixen teleskopet end i den almindelige akromat. Et Minus-Violet filter af 
        typen MV-1 fra Sirius Optics hjalp lidt på akromatens performance, men - for nu at bruge et fortæsket 
        udtryk fra en anden branche - så "brændte akromaten ligesom" ikke helt igennem som Vixen refraktoren.</p>
       
        <img alt="Vixen ED100Sf" border="0" src="Billeder/SolSkywatcher.jpg" align="left" width="300" height="300">
        <img alt="Vixen ED100Sf" border="0" src="Billeder/SolVixen.jpg" align="right" width="300" height="300">
        
        <p align="left">Testen er urimelig, da de to refraktorer ligger langt fra hinanden i pris og dermed forventeligt i kvalitet,
        men det var alligevel interessant at se hvor stor forskel der egentlig var. Vixen refraktoren er et godt 
        instrument med god kontrast og uden farvefejl, og vi er meget tilfredse, og glæder os til at bruge 
        den lille ny - i særdeleshed for de mange gæster, som NAFA hvert år har den store fornøjelse at fremvise for.</p>

		<p align="left">Begejstringen vil ingen ende tage, og vi kan kun i al nordjysk beskedenhed sige, at den amatørastronom, 
		som endnu ikke har udpakket et ganske jomfrueligt instrument og for første gang indsnuser duften af nyt metal og maling
		- glædes over den flotte mørkgrønne coatning - og derpå "indøjer" nogle særligt udvalgte objekter, og med tilfredshed 
		konstaterer at den nye "dims" indfrier forventningerne, har næppe (op)levet.</p>

		<p align="left">Ja, vi er i sandhed en smule stjernegale, og det er vi stolte af :-)</p> 
          
                 
      <h4 align="left">Morten Bech Kristensen</h4>
      <br>
     
      <p><img ALT="Line" border="0" src="../billeder/GreenLine.jpg" width="651" height="13"></p>
      
      <h4 align="left">Stemningsbilleder fra 28.08.2005</h4>
      <br>
      <p align="left">Her er lidt stemningsbilleder, taget ved Nafa's Urania-observatorie,<br>
      hvor "den lillle ny", igen blev vist frem - og testet. </p>
      
      <img alt="Vixen ED100Sf" border="0" src="Billeder/Vixen1.jpg" align="left" width="300" height="225">
      <img alt="Vixen ED100Sf" border="0" src="Billeder/Vixen2.jpg" align="right" width="300" height="405">
       
              
    </td>
  </tr>
</table>
   
   <p><img ALT="Line" border="0" src="../billeder/GreenLine.jpg" width="651" height="13"></p>
   
   <p><a href="http://validator.w3.org/check?uri=referer">
   <img border="0" src="../Images/valid-html401.png" alt="Valid HTML 4.01!" height="31" width="88"></a>

   <a href="http://jigsaw.w3.org/css-validator/check/referer">
   <img style="border:0;width:88px;height:31px" src="../Images/vcss.png" alt="Valid CSS!"></a>
   </p>
</center>
</body>
</html>
